Продовжуємо бесіду з директором
інституту етнографії НАН України Степаном Павлюком про різдвяні звичаї
українців. Минулого разу ми говорили про язичницькі мотиви у колядках. Нині тема нашої розмови -- відмінності між колядками та
церковними піснями, які виконують на Різдво.
pivnich.info |
Про різницю
між церковними піснями та колядками
Зазвичай люди не відрізняють колядки від церковних пісень. Скажімо, «Нова
радість стала…», яку вважають колядкою, насправді є церковною піснею. Різниця
полягає у походженні: колядки виникли значно раніше, згодом під впливом
християнства вони набули канонічності. Втім, у всіх колядках залишився старий
сюжет, але у ньому акцентовано на господарці, неодмінно є звернення до
господаря та господині, охоплено широкий діапазон буття. Церковні пісні канонічніші.
Вони також сповнені любові до господаря, але їх сюжетна канва інша, адже
Христос дає сили всьому живому, і воно по своєму сприймає цю радість.
Втім я би не особливо відокремлював церковні пісні від колядок. Це важливо
з теоретичного погляду, так їх поділяють фольклористи. Однак у побуті цього
поділу нема. Просто, коли колядники
йдуть по селі й віншують кожного господаря, то під хатою виконують церковну
пісню, а вже коли заходять до хати, там панує колядницький настрій. Однак нині ця
різниця не дуже відчувається, адже з плином часу сюжет колядок змінювався, він
все більше оцерковлювався, ставав біблійним.
Зміст колядки охоплює життя всієї родини. Йдеться про все господарство, про
господаря, про кожного члена сім’ї. Це величезна гама – і сюжетна, й емоційна. Людина
збадьорюється, вірить у чудодійну силу різдвяних віншувань, які, окрім інших
оберегів, допомагають зберегти радість і достаток у домі, вести господарство
протягом року. У колядках охоплено всі пори року – весну, коли садять урожай,
літо – коли його доглядають, осінь – пору збору врожаю, тобто весь
сільськогосподарський цикл.
Щедрівки так само походять із дохристиянських часів, іноді всі ці звичаї
називають поганськими. Однак це слово не означає «поганий» у нашому розумінні,
воно походить від латинського «пагане», тобто село. Так у Римі називали
язичницькі звичаї після того, як там утвердили християнство.
zahidonline.com |
Про
походження вертепу
Щодо вертепу, то це вже явище пізнішого періоду. Він сформувався у 16 -- 17
столітті як соціальна драма, театр із домінуванням церковних мотивів. Тому там
все пов’язано з Христом, і весь сюжет змодельовано так, що перемагають добрі
церковні сили.
Безумовно, що колядки і церковні пісні – це основа вертепу. В ньому є речитативи
колядницьких пісень. Це театральна синтеза різдвяного циклу.
vytkiv.org.ua |
Про
різдвяні традиції народів-сусідів
Цікаві різдвяні традиції і в сусідніх народів.
Дуже багато колядок подібного змісту в поляків, білорусів та росіян, адже виник цей вид творчості в дохристиянські часи.
Поляки Різдво святкують у своїй інтерпретації, але акценти допомоги господарю в
них також збережено. Вони мають колядки особливого змісту, віншування
новонародженого Христа – у них так само неповторна обрядова гама. Кожен народ по-своєму унікальний, але,
як визнають фольклористи, такого багатства й різноманіття колядницької ходи,
вертепів, сюжетики, як в українців, немає ніде.
(Інтригуючий
початок див.http://lvivreport.blogspot.com/2014/12/blog-post_23.html, далі буде ще цікавіше)
Немає коментарів:
Дописати коментар