В українсько-єврейських, чи то пак
українсько-жидівських відносинах є один дражливий момент -- вживання слів «єврей»
чи «жид». В Україні домінує узвичаєна в Росії самоназва «євреї», натомість
слово «жид» представники цієї нації вважають образливим. І куди нам подіти тоді
цілі томи Івана Франка та інших українських класиків, які не вживали слова «єврей»,
однак їх ніхто не підозрює в антисемітизмі. З іншого боку, слово «жид» таки не
повернулось у позитивному сенсі в українську мову. Отож продовжуємо бесіду з
моїм гостем, відомим юдейським діячем Мейлахом Шейхетом про дражливі питання
українсько-єврейських відносин.
www.varianty.net |
Про євреїв та жидів
На Галичині зараз переважно живуть євреї
радянського походження, яких слово «жид» ображає. На жаль, у перші роки
української незалежності це слово доволі активно вживали в антисемітських
статтях, тож ефект тільки посилився. Я, наприклад, це слово не вважаю
образливим, оцінюю його залежно від контексту. Наприклад, образливою є назва
«Жидівська кнайпа під Золотою Розою». Насамперед більшість євреїв слово «жидівська»
сприймають негативно, окрім того, воно поєднано з назвою культової споруди –
синагоги, яка знаходилась неподалік. У Львові ніхто ніколи не поєднав би назву
ресторану з назвою церкви, натомість щодо іудейської святині – це, виявляється,
можна. До того ж це синагога з надзвичайно трагічною історією, де загинула
частина львівської єврейської громади, яка там переховувалась від нацистських
погромів. Натомість маємо ресторан, де кожен може сфотографуватись у капелюсі з
приклеєними до нього пейсами. Це нагадує музей знищеного народу, який Гітлер
мав намір відкрити в Празі. Так, мене сприймають як типового юдея, однак я живу
як юдей, мене люди на вулиці вітають словом «Шалом», і мені це приємно.
Про «7-40», що грають на всіх українських весіллях
У наших культурах багато спільного, часто межа є
непомітною. Наприклад, єврейські танці сприймають як українські. Зокрема,
«7-40», що грають на всіх українських весіллях. Колись до Львова приїжджав
відовий єврейський співак та фольклорист Майкл Прайслер, який працює в
інституті ІВО у Нью-Йорку. Він збирає культуру мовою ідиш. Ще на початку
90-х років він приїхав до Львова, ми з
ним потрапили на концерт українських пісень, і він, слухаючи деякі пісні,
підспівував мовою ідиш. Можливо, це були єврейські пісні, які колись переклали
українською, а, можливо, і навпаки, однак це свідчить про тісний зв'язок між
нашими культурами.
Про єврейські написи на Успенській церкві
Це, напевне, пов’язано з часами перших християн,
які були юдеями. Коли йдеться про духовність, кожен сам шукає шлях до Бога. Я
не є істориком сакральних споруд, а християнських поготів, тому не можу
відповісти на це питання. Чому на фасаді Успенської церкви у Львові є написи
єврейською, мають відповісти фахівці.
Про відродження ідиш
Мовою ідиш створено великий скарб культури, релігії
та філософії. Відтак, коли зникла ця мова, для значної частини людства ці
надбання перестали існувати. Держава повинна підтримувати процес відродження
такої мови, від неї залежать всі гуманітарні процеси в суспільстві. Ідиш не
може сам відродитись, бо живе лише в середовищі релігійних юдеїв. Пані Ірина
Калинець казала, що ми повинні бути вдячні юдеям за те, що вони зберегли Закон,
і в цій площині ми є певним зразком безумовного дотримання Старого заповіту,
тобто Тори. І навіть коли йшли в газові камери, євреї не відмовлялись від основних
цінностей, а це впливало на решту суспільства.
Про кошерне харчування
Багато старих галичан не їдять молочні страви
разом з м’ясними і мають для них окремий посуд. Ніколи українці та поляки не
будуть їсти страву, поки її добре не пересолять щоб не було крові. Тож дехто
замислюється: «Може, ми юдеї». Але це пов’язано зі здоровим способом життя, бо
одні ферменти виробляє молоко, інші м’ясо, і разом їх не можна їсти. Візьміть
будь-які рецепти здорового харчування -- Шелтона чи Поля Брега. У них ті самі
принципи. На Заході я харчуюся в кошерних кафе. Туди приходять багато людей, не
лише юдеїв, адже там недорога їжа. Тому нас так ображає, що в Жидівській кнайпі
треба торгуватись за вартість їжі. У нас такого немає. кошерна їжа свіжа,
різноманітна, там багато овочів, це здорова їжа
Чому у Львові немає кошерного ресторану та
кошерного бізнесу
У нас нема де його відкрити, ми -- не власники, ми навіть місце для
молитви мусимо орендувати. Тож, незважаючи на те, що у Львові є багато
єврейських пам’яток, в місті немає умов для того, щоб сюди могли приїхати євреї.
Крім того, тут бізнес не є кошерним – можна вкласти гроші і втратити їх в один
день. Євреї не люблять бізнесові схеми, обманювати, призводити до втрати
грошей. Юдеям це заборонено.
Немає коментарів:
Дописати коментар